Hur fungerar egentligen hjärnans belöningssystem och blir man beroende på samma sätt av tiktok som av alkohol och droger?

Lärarprogram den 20 september klockan 14. Kostnadsfritt men kräver anmälan.

Skärmar och sociala medier tar allt större utrymme i vår samtid. I takt med att timmarna framför skärm ökar försämras vår koncentrationsförmåga. Under de senaste 20 åren har den minskat från 150 till 47 sekunder. De unga sover allt sämre och våra svenska PISA-resultat ger anledning till oro. Flera studier pekar ut de digitala plattformarna och deras intensiva tempo som starkt bidragande till utvecklingen. Texterna blir kortare, bilderna mer uppseendeväckande och aviseringarna allt fler. Innehållet verkar vara designat för att skapa beroende.

Hur fungerar egentligen hjärnans belöningssystem och blir man beroende på samma sätt som utav alkohol och droger? Lyssna till professor Mathias Hallberg som är en av de främsta experterna inom beroendeforskningen. Han kommer att diskutera hur belöningssystemet fungerar och vad som händer i hjärnan när ungdomar konsumerar alkohol, droger men även olika sociala medier. Det finns chans att ställa frågor under programmets gång.

Mathias Hallberg. Foto: Mikael Wallerstedt

Medverkande:

Mathias Hallberg, professor Neurofarmakologi och biologisk beroendeforskning, Uppsala universitet.

Moderator: Per Wingårdh, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet


De digitala lärarprogrammet anordnas av SciFest i Uppsala tillsammans med Vetenskapsfestivalen Göteborg och Kunskapsfesten i Eskilstuna. Programmet vänder sig till lärare och en intresserad allmänhet.

SciFest är ett årligt evenemang som arrangeras av Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala. Målgruppen är barn och ungdomar i åldrarna 1018 år samt allmänheten. Främsta syftet är att höja intresset för vetenskap bland barn och unga. Årets SciFest äger rum den 10-12 oktober på Fyrishov i Uppsala.