BOKNING STÄNGD - - - Spela spel och skapa schysstare onlinemiljöer

Lär er hur ni kan förebygga oschysst beteende online genom spel! Testa på metodmaterialet Samspel Skola.

Läs mer

Göteborgs universitet, Pedagogen

09:00 - 10:00, tis. 8 apr.

Göteborgs universitet, Pedagogen

10:40 - 11:40, tis. 8 apr.

Göteborgs universitet, Pedagogen

13:00 - 14:00, tis. 8 apr.

Göteborgs universitet, Pedagogen

09:00 - 10:00, ons. 9 apr.

Göteborgs universitet, Pedagogen

10:40 - 11:40, ons. 9 apr.

Göteborgs universitet, Pedagogen

13:00 - 14:00, ons. 9 apr.

Avgift

Beskrivning

Samspel skola är ett metodmaterial som använder spel för att förebygga våld och kränkningar och komplettera likabehandlingsarbetet. Metoden bygger på MÄN:s beprövade våldspreventiva program MVP, som idag används i många svenska kommuner.

Under denna workshop får eleverna se film och spela kortspelet Beastander. De får lära sig mer om vad våld och brott online kan vara, vad man bör vara vaksam på, men också hur de tillsammans kan bidra till att förebygga det genom att vara aktiva åskådare.

Samspel Skola har tagits fram av MÄN, för en jämställd värld utan våld, och Sverok, som utvecklar spelkulturen, med stöd från Allmänna arvsfonden.

Nedan är exempel på kopplingar till läroplanen.

Alla som arbetar i skolan ska:
– I arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.

Samhällskunskap:
– Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Teknik:
– Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid användning av elektricitet och vid överföring av information i digitala miljöer.

"Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap."

"Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt."

Medverkande

Adam Wassrin, Verksamhetsutvecklare, och Andreas Carlin, Metodutvecklare, MÄN för jämställdhet och mot våld

Övrigt

Denna aktivitet tar upp till 30 elever per tillfälle.
Rullstolsanpassat
Matsäcksplats

Ämnen

Hållbarhet

Samhällskunskap

Teknik

Ämnesövergripande

Målgrupp

Skolår 4-6

Nyckelord

Film

Samtala & fråga

Spela

Värderingsövning

Platser


Göteborgs universitet, Pedagogen

Hus A, sal AK2 134
Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg.
Karta och vägbeskrivning (Google maps)