Beskrivning
Domkyrkan har funnits sedan Göteborg grundandes 1621. Tusentals barn från olika tider har passerat dess portar. Nu är det er tur!
Vi tar er med på en historisk rundtur på Domkyrkoplan och upp i tornet, där ni får titta på utsikten och slå på de stora kyrkklockorna som ringt över staden i 400 år. Turen bär sedan vidare ner i kyrkan, förbi den magnifika orgeln och de gyllene änglarna som räddades ur den stora stadsbranden 1802. Vandringen avslutas i Evangeliska Brödraförsamlingens lokaler på Korsgatan, där Göteborgs första flickskola låg. Där bjuds det på en enkel husförhörsfika.
Att få se, röra och smaka på historien, att få uppleva med alla sinnen och förundras över trolleritricken skapar minnen för livet hos barnen!
I kursplanen för historia står det: "Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid." Vi vill med vandringen vara med och bidra till just detta. I vandringen pratar vi om historiska källor såsom kyrkböcker, personliga brev och gamla föremål, och funderar på vad de kan säga oss idag. Vi utgår från några berättelser om verkliga barn som levde i Domkyrkans närhet under 1700- och 1800-talen. Barn som på olika sätt utmanade sin tids gränser och möjliggjorde för nya tankar och idéer att växa fram.
Vi avslutar med att tala om hur vi genom våra liv skapar ringar på vattnet, med vågor som når framtidsbarnen och framtidens stränder. Att vi alla är viktiga delar i den historiska kedja som länkar mänskligheten samman både med sitt förflutna och med sin framtid.
Medverkande
Helena Ånestrand, Kulturpedagog och Mats Linde, Präst i Evangeliska Brödraförsamlingen, Domkyrkoförsamlingen, Svenska Kyrkan Göteborg
Övrigt
Denna aktivitet tar upp till 30 elever per tillfälle.
Ej rullstolsanpassat
Tillgänglighetsanpassningar för döva/hörselskadade elever.
Matsäcksplats
Ämnen
Historia
Religionskunskap
Samhällskunskap
Målgrupp
Skolår 2-6
Nyckelord
Film
Rundvandring / visning
Samtala & fråga
Show / Teater
Visa / presentera
Platser
Göteborgs Domkyrka
Västra Kyrkogatan 28,411 15 Göteborg.