Beskrivning
Syftet med skolprogrammet är att eleverna ska bekanta sig med elektroniska komponenter på ett lekfullt och kreativt sätt. Eleverna får också träna att lösa problem och omsätta sina idéer i praktisk handling.
Skolprogrammet inleds med kortare diskussion i helklass kring vad eleverna känner till om belysning och LED lampor. Vad är bra med LED lampor? Finns de något som är mindre bra? Vi pratar också om LED lampans funktion med olika ben och varför dom är olika långa.
Därefter får eleverna jobba tillsammans två och två för att utforska och upptäcka LED lampans funktion med enkla uppdragskort. Med ledande deg, batterier, LED lampor och summer bygger de olika elektriska kretsar som både låter och lyser. De äldre eleverna kommer in på begrepp som seriekoppling och parallellkoppling.
Vi avslutar med att eleverna får bygga ett eget batteri av ledande deg och olika spikar för att tända lampan. Vilken grupp lyckas få högst spänning på sitt batteri?
Medverkande
Thomas Löfgren och Anette Hyltegård, Exploratoriet Science center Skellefteå
Övrigt
Rullstolsanpassat
Ämnen
Fysik
Hållbarhet
Teknik
Målgrupp
Skolår 2-4
Nyckelord
Bygga / Meka
Klämma / känna
Laborera
Samarbeta
Skapa / testa
Undersöka / upptäcka
Platser
Göteborgs universitet, Humanisten
Renströmsgatan 6, 412 55 Göteborg