Beskrivning
Syftet med den här lektionen är att öka förståelsen för luftföroreningar, luftföroreningarnas källor och hur de påverkar oss, samt att introducera olika problem med luftkvaliteten i stadsplaneringen, dess konsekvenser och dess lösningar.
Målet är att lektionen ska skapa förståelse så att eleverna kan argumentera och kan ta fram förslag för att minska halterna av luftföroreningar.
Lektionen är anpassad för elever i högstadiet. Lektionen behandlar följande centrala områden i läroplanen för kemi: Några kemiska processer, luft samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa.
Lektionen kommer att inkludera en vandring i staden för att identifiera källor. Vi kommer använda oss av observationer med såväl analoga som digitala verktyg. Vi arbetar med argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Aktiviteten är en del av ett forskningsprojekt där svenska, kenyanska och sydafrikanska forskare utvecklar metoder för att tydliggöra informationsvägarna, från kunskapsproduktion till implementering av åtgärder för bättre luft.
Medverkande
Ågot Watne, Forskare, Miljötillstånd och åtgärdsstrategier, IVL Svenska miljöinstitutet
Peter Molnár, Associate Professor, Institute of Medicine, Göteborgs universitet
Mattias Hallquist och Erik Thomson, Professorer, Atmosfärsvetenskap, Göteborgs Universitet
Övrigt
Denna aktivitet tar upp till 30 elever per tillfälle.
En del av aktiviteten genomförs ute - kläder efter väder!
Matsäcksplats
Ämnen
Hållbarhet
Kemi
Ämnesövergripande
Målgrupp
Skolår 7-9
Nyckelord
Rundvandring / visning
Samtala & fråga
Undersöka / upptäcka
Platser
Göteborgs universitet, Pedagogen
Västra Hamngatan 25, 411 17 Göteborg.