1 oktober 2024, Chalmers Campus Johanneberg, Göteborg

Workshops och föredrag om intresseväckande och laborativ NO-undervisning för lärare i årskurs 1–6

Den 1 oktober anordnar Vetenskapsfestivalen en heldag med fokus på naturvetenskapliga ämnen. Målgruppen är lärare som undervisar i NO på låg- och mellanstadiet. Ta del av intressanta föreläsningar och praktiska workshops som ger dig kvalitativ fortbildning med fördjupande ämneskunskaper och träffa andra inom målgruppen och utbyt erfarenheter och idéer. Allt detta helt kostnadsfritt! Dessutom bjuder vi på fika och lunch och det finns relevanta utställare på plats för att tipsa om NO-läromedel.

Föredragen sker i storsamling men alla workshops är valbara och ligger parallellt under pass på förmiddagen och eftermiddagen. När du anmäler dig till konferensen gör du samtidigt val av workshops. Platserna till varje workshop är begränsat, men du kommer få plats i någon av dem. 

Konferensen äger rum på Chalmers Campus Johanneberg, centralt i Göteborg och start- och sluttid är 9:00 till ca 16:30. Mer detaljerad info om program, schema, vägbeskrivning mm kommer efter anmälan.

Bokningen till konferensen är stängd. Om du har frågor, kontakta madeleine.koncilja@goteborg.com

Konferensen är möjlig tack vara stöd från Tage Swahns Stiftelse för Undervisning och Forskning och Chalmers Tekniska högskola.

Övergripande schema, Lärarkonferens 1 oktober
Chalmers Campus Johanneberg, Göteborg

09:00–10:00 Föredrag

Paus

10:30–12:00 Workshop pass 1. Alla workshops erbjuds under båda workshoptillfällen och tar upp till 30 deltagare per tillfälle.

Lunch

13:00–14:30 Workshop pass 2. Alla workshops erbjuds under båda workshoptillfällen och tar upp till 30 deltagare per tillfälle.

Paus

15:00–16:30 Föredrag

Föredrag: Vatten är ett farligt gift! 

Målgrupp och antal: Alla deltagare! 
Tid: ca 30 min 

Vatten är ett fullständigt unikt kemiskt ämne och verkar vara en nödvändighet för att liv ska kunna existera. Samtidigt kan man faktiskt avlida av vattenförgiftning. Hur är detta möjligt?  

Ulf Ellervik berättar levande om ett av universums häftigaste kemiska ämnen och ger dig inspiration till att jobba med temat hemma i klassrummet.

Medverkande: Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Ulf är en engagerad och uppskattad kunskapsspridare inom kemins område, både för studerande och för allmänheten. Han är bland annat känd från SVT:s Fråga Lund samt den populärvetenskapliga boken ”Ond Kemi”, 2011.


Föredrag: Roligare ute

Målgrupp och antal: Alla deltagare! 
Tid: ca 30 min

Möt Elin Gädda som är en av årets Ingvar Lindqvistpristagare – ett prestigefullt lärarpris som delas ut av Kungl. Vetenskapsakademien. Elin älskar att undervisa utomhus i alla ämnen! Hennes ambition är att vara i skogen med sin klass varannan fredag och ha lektioner samt laga lunch över elden. Alla elever mår bra av utomhuspedagogik men framför allt gynnas de elever med läs-, skriv- och koncentrationssvårigheter. Utomhus bygger lärandet på samarbete och rörelse.  

Elin kommer att prata om utomhus- och äventyrspedagogik samt ge konkreta exempel på övningar att göra utomhus. Hon hoppas kunna inspirera fler till att flytta ut undervisningen! 

Medverkande: Elin Gädda är lågstadielärare på F-3 skolan Rälsen Norrviken i Sollentuna. Hon är behörig i idrott och hälsa, svenska, matematik, NO, teknik, SO och engelska. Elin är en av 2024 års vinnare av Ingvar Lindqvistprisen för lärare som brinner för matematik och naturvetenskap. Dessa pris är instiftade av Kungl. Vetenskapsakademien som vill visa på lärarnas viktiga roll i samhället. 


Föredrag: FysikLek – en inspirerande vetenskapsupplevelse för unga 

Målgrupp och antal: Alla deltagare! 
Tid: ca 30 min 

FysikLek på Chalmers och Göteborgs universitet erbjuder en unik möjlighet för unga besökare att utforska och väcka sitt intresse för naturvetenskap. Genom att delta i olika experiment får de chansen att på ett lekfullt och interaktivt sätt fördjupa sin förståelse för fysik och teknik. Vår verksamhet främjar samarbete och nyfikenhet genom spännande och engagerande aktiviteter som uppmuntrar till lärande och upptäckande. 

Medverkande: Jonas Enger är universitetslektor vid institutionen för fysik vid Göteborgs universitet men har också lång erfarenhet som gymnasielärare och skolledare. Jonas är även programföreträdare för Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet och hans forskning är inriktad mot Physics Education Research (PER) där han med sina doktorander bland annat fokuserar på hur visualisering av olika koncept i fysikundervisning kan stödja lärande. Ett syfte med forskningen är att utveckla och undersöka kritiska aspekter, experiment och simuleringar som sätts samman i lektionssekvenser som kan användas i gymnasieskolor och lärarutbildning. Magnus Karlsteen är docent vid Chalmers tekniska högskola med bred erfarenhet inom fysik och pedagogisk utveckling. Han är delansvarig för FysikLek som syftar till att väcka intresse för naturvetenskap hos unga genom lekfulla och praktiska experiment. Magnus är projektledare för Chalmers Riksidrottsuniversitet (RIU). Han forskar inom sportteknologi med fokus på häst, samt inom AI och tandvård. Han forskar även tillsammans med SLU kring artros, där han undersöker nya teknologier för att förbättra både behandling och förståelse av detta ledproblem, samt om Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome hos kortnosiga hundar.


Föredrag: Naturvetenskaplig kunskap för framtidens medborgare – Hur, vad och varför?

Målgrupp och antal: Alla deltagare! 
Tid: ca 30 min 

Föredrag: Naturvetenskaplig kunskap för framtidens medborgare – Hur, vad och varför?

Våra elever möter en alltmer komplex värld där samhällsutmaningar så som klimatförändringar, digitalisering, ohälsa och antidemokratiska krafter påverkar deras dagliga liv. Hur kan man då som lärare undervisa för att stärka elevers handlingskompetens och förståelse för välden runtomkring dem? I föreläsningen ges exempel på hur lärare kan reflektera över sin undervisning i naturvetenskap samt vilka kunskaper och förmågor som elever behöver utveckla för att bli naturvetenskapligt allmänbildade medborgare.

Medverkande:

Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad. Hon är också huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet. Under de senaste 20 åren har hon forskat med och för lärare och lärarstudenter för att identifiera och förstå den unika kunskap som lärare behöver för att stimulera barns och elevers lärande i naturvetenskap. Hon forskar också om hur digitala verktyg kan främja elevers lärande samt de utmaningar och möjligheter digitaliseringen innebär för skolan. 


Workshops

Fascinerande anpassningar 

Målgrupp: NO-lärare 1–3 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme 

Växter, djur och svampar har fascinerande anpassningar till sin livsmiljö. I den här workshopen för åk 1–3, arbetar vi med levande organismer, leksaksdjur och bilder för att visa på anpassningar och diskutera didaktiska utmaningar. 

Kattdjur i fokus – evolutionens mekanismer

Målgrupp: NO-lärare 4–6 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme

I den här workshopen utgår vi från ”Katter på rymmen – en svindlande evolutionsresa”, en serietidning som utvecklats speciellt för att arbeta med livets utveckling och evolution på mellanstadiet. Vi provar på laborationer och övningar för att träna på de centrala begreppen variation, urval och ärftlighet. 

Medverkande: Nationellt resurscentrum för biologiundervisning, Bioresurs 
Ammie Berglund är föreståndare för Bioresurs med en bakgrund som gymnasielärare och forskare inom evolutionär genetik.  

Kerstin Westberg är verksam dels vid Bioresurs, dels som lärare på institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet.  


Såpbubblor och kemi

Målgrupp: NO-lärare 1–3 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

Såpbubblor är ett säkert kort både på stranden och på skolgården. Det finns massor av recept för såpbubblor och olika metoder att blåsa dem. Under den här workshopen tittar vi närmare på såpbubblornas kemi och funderar kring hur man kan tänka kring den vid undervisning i lågstadiet. Laborativa inslag utlovas.

Grundläggande kemi i praktiken

Målgrupp: NO-lärare 4–6 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

Allt är uppbyggt av atomer, men vad är skillnaden på när man blandar ämnen och när det sker en kemisk reaktion? Under den här workshopen genomför vi några vanliga kemilaborationer och resonerar kring vad som händer under dem, både på makronivå och molekylnivå. Därefter resonerar vi kring vilka olika syften man kan ha med dessa laborationer i sin egen undervisning. 

Medverkande: Kemilärarnas resurscentrum, KRC 
Jenny Olander är gymnasielärare i kemi och föreståndare för Kemilärarnas resurscentrum (KRC), Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare i grundskolan, gymnasiet och komvux med olika frågor relaterade till undervisning i kemi, exempelvis kemisäkerhet. 

Maria Rocksén är NO-lärare och projektledare på Kemilärarnas resurscentrum (KRC), Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare med olika frågor relaterade till undervisning i kemi, exempelvis laborationer på mellanstadiet.


Fenomenet ljud!

Målgrupp: NO-lärare 1–3 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

Ljud är ett viktigt fenomen som är spännande att utforska närmare. Under den här workshoppen fördjupar vi våra kunskaper om ljudets uppkomst, utbredning och förstärkning. Vi gör detta genom enkla modeller av ljudfenomen samt några roliga experiment som går att använda som elevaktiviteter för elever i lågstadiet. 

Roliga experiment kring värme och temperatur

Målgrupp: NO-lärare 4–6 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

Temperatur och värme är viktiga begrepp som både hjälper oss att förstå världen och har praktiska konsekvenser: från hur vi isolerar våra hem till klimatförändringar. Under den här workshoppen för dig som undervisar i åk 4–6, fördjupar vi vår egen förståelse av dessa begrepp med hjälp av några roliga experiment som går att använda som elevaktiviteter. 

Medverkande: Nationellt resurscentrum för fysik, NRCF 
Lukasz Michalak är utbildad fysiker och lärare. Han undervisar på fysiklärarutbildningar vid Lunds universitet. Sedan 2022 är han föreståndare för NRCF där han bland annat håller i fortbildningar för verksamma pedagoger och lärare, från förskola till gymnasium. 

Nina Ahokas är utbildad lärare och har den största delen av sin tjänst på Broholmskolan i Lidköping. Hon arbetar även på NRCF där hon håller i fortbildningar för verksamma pedagoger samt driver projekt som främjar skolutveckling i grundskolan. 


Att härma naturen – arbete med hållbar utveckling och biomimik

Målgrupp: NO-lärare 1–6 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

Biomimik (eller biomimetik) är teknik som efterliknar förebilder i biologiskt liv i naturen. Med inspiration från naturen kan du prova olika metoder för att arbeta ämnesövergripande med hållbar utveckling i klassrummet i skolår 1–6. Workshopen bygger på två praktiknära forskningsprojekt om biomimik och Nature Based Solutions.

Medverkande: 
Alexina Thorén Williams är verksam lärare och forskare vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är undervisning och lärande i naturvetenskapliga ämnen inom lärarutbildning och professionsutveckling. 

Viktoria Åman är utbildad lärare och arbetar som pedagog på Universeums vetenskapscenter. Hon arbetar med fortbildningar och utbildning av både verksamma lärare och studenter. Viktoria deltar också i forskningsprojektet Biomimik – en brygga mellan biologi och teknikundervisningen för en hållbar framtid. 

FysikLek – En inspirerande vetenskapsupplevelse för unga

Målgrupp: NO-lärare 1–3 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

FysikLek på Chalmers och Göteborgs universitet erbjuder en unik möjlighet för unga besökare att utforska och väcka sitt intresse för naturvetenskap. Genom att delta i olika experiment får de chansen att på ett lekfullt och interaktivt sätt fördjupa sin förståelse för fysik och teknik. Vår verksamhet främjar samarbete och nyfikenhet genom spännande och engagerande aktiviteter som uppmuntrar till lärande och upptäckande. 

Kom och upptäck FysikLek och få tips på vilka övningar och experiment du kan göra med dina elever i ditt klassrum. 

Medverkande:
Föreståndarna för FysikLek Jonas Enger, universitetslektor på institutionen för fysik vid Göteborgs universitet och Magnus Karlsteen, docent i materialfysik på Chalmers tekniska högskola, samt kollegor och studenter på GU & Chalmers. 


Att arbeta med Bedömningsstöd i NO för årskurs 6  

Målgrupp: NO-lärare 4–6 
Antal: 25–30 deltagare  
Tid: 1,5 timme  

Git och Åsa har under flera år arbetat med att ta fram Skolverkets bedömningsstöd i NO. Under workshopen berättar de om olika typer av uppgifter som ingår, och hur man kan arbeta med att ta fram provuppgifter och bedömningsanvisningar. Deltagarna får också prova att bedöma autentiska elevsvar och diskutera likvärdig bedömning. 

Medverkande: Göteborgs universitet, avdelningen ämnesdidaktik med inriktning ntv och teknik 
Git Börjesson är legitimerad lärare åk 4–9 Ma/NO/Tk och har arbetat i grundskolan i ca 20 år. På Göteborgs universitet arbetar Git som universitetsadjunkt, främst på Grundlärarprogrammet åk F-3 och åk 4–6 med naturvetenskap och teknik. Git är också med och leder kodning (rättning) av svenska elevers svar i PISA (ämne science). Hennes forskningsintresse rör sig runt bedömning samt kunskaper och undervisning vad gäller laborativt arbete. 

Åsa Rosander är provutvecklare på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Hon har sedan 2011 arbetat med att konstruera nationella prov samt digitala bedömningsstöd i de naturorienterande ämnena, för årskurs 6. 

 


Bokningen till konferensen är stängd. Om du har frågor, kontakta madeleine.koncilja@goteborg.com


Medverkande

Alexina Thorén Williams

Alexina Thorén Williams är lektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse rör lärarstudenters och verksamma lärares lärande och undervisning i naturvetenskap och hållbar utveckling. Hon är projektledare för ULF-projektet Biomimik – en brygga mellan biologi och teknikundervisningen för en hållbar framtid. Syftet med projektet är att tillsammans med lärare i grundskolan utveckla kunskaper och metoder för att främja ett hållbart samhälle. Alexina också deltar också i ett ERSAMUS+ projekt som har som mål att utbilda lärarutbildare och lärare i skolan i att undervisa om och i naturbaserade lösningar.

Ammie Berglund

Ammie Berglund, föreståndare för Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Bioresurs) med en bakgrund som gymnasielärare och forskare inom evolutionär genetik.

Elin Gädda

Elin Gädda är lågstadielärare på F-3 skolan Rälsen Norrviken i Sollentuna. Hon är behörig i idrott och hälsa, svenska, matematik, NO, teknik, SO och engelska. Elin är en av 2024 års vinnare av Ingvar Lindqvistprisen för lärare som brinner för matematik och naturvetenskap. Dessa pris är instiftade av Kungl. Vetenskapsakademien som vill visa på lärarnas viktiga roll i samhället.

Jenny Olander

Jenny Olander är gymnasielärare i kemi och föreståndare för Kemilärarnas resurscentrum (KRC), Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare i grundskolan, gymnasiet och komvux med olika frågor relaterade till undervisning i kemi, exempelvis kemisäkerhet.

Git Börjesson

Git Börjesson är legitimerad lärare åk 4–9 Ma/NO/Tk och har arbetat i grundskolan i ca 20 år. På Göteborgs universitet arbetar Git som universitetsadjunkt, främst på Grundlärarprogrammet åk F-3 och åk 4–6 med naturvetenskap och teknik. Git är också med och leder kodning (rättning) av svenska elevers svar i PISA (ämne science). Hennes forskningsintresse rör sig runt bedömning samt kunskaper och undervisning vad gäller laborativt arbete.

.

Jonas Enger

Jonas Enger är universitetslektor vid institutionen för fysik vid Göteborgs universitet men har också lång erfarenhet som gymnasielärare och skolledare. Jonas är även programföreträdare för Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet och hans forskning är inriktad mot Physics Education Research (PER) där han med sina doktorander bland annat fokuserar på hur visualisering av olika koncept i fysikundervisning kan stödja lärande. Ett syfte med forskningen är att utveckla och undersöka kritiska aspekter, experiment och simuleringar som sätts samman i lektionssekvenser som kan användas i gymnasieskolor och lärarutbildning.

Kerstin Westberg

Kerstin Westberg, verksam dels vid Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Bioresurs), dels som lärare på institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet.

Lukasz Michalak

Lukasz Michalak är utbildad fysiker och lärare. Han undervisar på fysiklärarutbildningar vid Lunds universitet. Sedan 2022 är han föreståndare för Nationellt resurscentrum för fysik där han bland annat håller i fortbildningar för verksamma pedagoger och lärare, från förskola till gymnasium.

Magnus Karlsteen

Magnus Karlsteen är docent vid Chalmers tekniska högskola med bred erfarenhet inom fysik och pedagogisk utveckling. Han är delansvarig för FysikLek som syftar till att väcka intresse för naturvetenskap hos unga genom lekfulla och praktiska experiment. Magnus är projektledare för Chalmers Riksidrottsuniversitet (RIU). Han forskar inom sportteknologi med fokus på häst, samt inom AI och tandvård. Han forskar även tillsammans med SLU kring artros, där han undersöker nya teknologier för att förbättra både behandling och förståelse av detta ledproblem, samt om Brachycephalic Obstructive Airway Syndrome hos kortnosiga hundar.

Maria Rocksén

Maria Rocksén är NO-lärare och projektledare på Kemilärarnas resurscentrum (KRC), Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare med olika frågor relaterade till undervisning i kemi, exempelvis laborationer på mellanstadiet.

Nina Ahokas

Nina Ahokas är utbildad lärare och har den största delen av sin tjänst på Broholmskolan i Lidköping. Hon arbetar även på Nationellt resurscentrum för fysik där hon håller i fortbildningar för verksamma pedagoger samt driver projekt som främjar skolutveckling i grundskolan.

Pernilla Nilsson

Pernilla Nilsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad. Hon är också huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet. Under de senaste 20 åren har hon forskat med och för lärare och lärarstudenter för att identifiera och förstå den unika kunskap som lärare behöver för att stimulera barns och elevers lärande i naturvetenskap. Hon forskar också om hur digitala verktyg kan främja elevers lärande samt de utmaningar och möjligheter digitaliseringen innebär för skolan. 

Ulf Ellervik

Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Ulf är en engagerad och uppskattad kunskapsspridare inom kemins område, både för studerande och för allmänheten. Han är bland annat känd från SVT:s Fråga Lund samt den populärvetenskapliga boken ”Ond Kemi”, 2011.

Viktoria Åman

Viktoria Åman är utbildad lärare och arbetar som pedagog på Universeums vetenskapsscenter. Hon arbetar med fortbildningar och utbildning av både verksamma lärare och studenter. Viktoria deltar också i forskningsprojektet Biomimik – en brygga mellan biologi och teknikundervisningen för en hållbar framtid.

Åsa Rosander

Åsa Rosander är provutvecklare på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Hon har sedan 2011 arbetat med att konstruera nationella prov samt digitala bedömningsstöd i de naturorienterande ämnena, för årskurs 6.