Viktigt och riktigt för lärare är Vetenskapsfestivalens aktiviteter för lärare. Här kan du se några av våra tidigare genomförda aktiviteter och hittar också relaterat material. Vill du ha information om kommande program? Registrera dig för att få vårt nyhetsbrev för lärare.
Lärarkonferens om laborativ NO
Den 1 oktober 2024. Här finns material och länkar till material från de medverkande på konferensen. Presentationerna är för internet bruk på skolan, på grund av upphovsrättsskäl.
Föreläsningar
- Jonas Enger: FysikLek
- Elin Gädda: Roligare ute
- Pernilla Nilsson: Naturvetenskaplig kunskap för framtidens medborgare
- Ulf Ellervik, länkar till din kemi
Institutet för framtidsstudier: Vad skulle hända om pojkar ansträngde sig mer i skolan? Om könsskillnader i avgångsbetyg från grundskolan
Föredrag och frågestund från den 21 mars 2024. Medverkande: Frida Rudolphi är forskare i sociologi vid Institutet för social forskning (SOFI), Stockholms universitet och lektor vid institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, samt affilierad forskare vid Institutet för Framtidsstudier (IFFS).
Hur skiljer sig pojkar och flickor när det gäller beteenden och attityder som är positiva och negativa för lärande? Hur mycket anstränger sig elever i skolan och vad gör de på fritiden som kan ha betydelse för lärandet, till exempel hur mycket de läser? På fritiden spenderar pojkar betydande tid på att spela datorspel under vanliga skoldagar. Hur hänger det ihop med betygen och kan något av könsskillnaderna i betyg hänföras till att pojkar spelar betydligt mer än flickor? Hur ska det i så fall förstås?
Frida Rudolphi förklarar hur mycket av könsskillnaderna i avgångsbetyget från grundskolan som kan hänföras till pojkars och flickors beteenden och attityder, både när det gäller skolan och vad de gör på fritiden. Självklart får du ställa frågor!