Vetenskapsfestivalen erbjuder kostnadsfria aktiviteter för lärare och andra pedagoger. Tidigare har programmet bestått av en lärarkonferens under festivalen men nu erbjuder vi istället program för lärare fler gånger under året. Olika tillfällen har olika innehåll och vi samarbetar med olika aktörer. Allt för att kunna göra så intressanta och relevanta nedslag som möjligt.

Varje lärarprogram genomförs i format anpassade efter respektive tillfälle. På detta vis kan vi intressera och engagera pedagoger, och andra som är intresserade av skolfrågor, under flera delar av året. Vår Lärarkonferens, som varit med årligen sedan 2017, kommer fortsatt erbjudas men inte varje år.

Panel på Lärarkonferensen under festivalen 2020. Foto: Marie Ullnert

Det som utmärker våra lärarprogram är:

  • Trovärdigt: viktigt innehåll och engagerade aktörer
  • Interaktivt: deltagarna får chans att fråga och diskutera, även i det digitala formatet
  • Kostnadsfritt

De program som erbjuds utanför festivalperioden är i första hand digitala. Samtliga lärarprogram genomförs med möjlighet till interaktion mellan medverkande och deltagare. Mötet samt möjligheten att ställa frågor och diskutera är viktiga inslag som kännetecknar alla delar av Vetenskapsfestivalen.

Information om kommande program läggs löpande ut på vår webbsida och via nyhetsbrev.

Kommande lärarprogram

En jämställd undervisning – för bättre möjligheter för alla elever att lyckas i skolan

Torsdag den 14 mars kl. 16:15-17:00 med Skolforskningsinstitutet

Dagens skola är inte jämställd, det visar forskning och myndighetsrapporter, och det finns skillnader mellan flickors och pojkars skolresultat, studie- och yrkesval och intresse. Skolforskningsinstitutet presenterar en ny forskningssammanställning som visar hur ett aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen bidrar till bättre möjligheter för flickors och pojkars lärande och utveckling. Under programmet presenteras även forskning från skolor som har gjort insatser för pojkar att prestera bättre i skolan och minska skillnaderna i skolresultat samt skapat en miljö som är gynnsam för både flickor och pojkar. Avslutningsvis ges konkreta exempel från arbetet med att stärka pojkars studieresultat i grundskolan.

Medverkande: Ilana Manneh (Skolforskningsinstitutet), Fredrik Zimmerman (Högskolan i Borås) och Claes Juto (Lessebo kommun)


Hur kan skolor lyckas med det demokratistärkande arbetet?

Torsdag den 19 mars kl. 15:30-16:30 med Skolforskningsinstitutet

Digitalt lärarprogram, kostnadsfritt men anmälan behövs

Utifrån resultaten i den internationella kunskapsmätningen ICCS 2022 har åttondeklassare i Sverige mycket goda kunskaper i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor. Men det finns orosmoln som gör att skolor behöver fortsätta utveckla sitt demokratistärkande arbete. Samma dag som detta lärarprogram genomförs publicerar Skolforskningsinstitutet en rapport om vad den senaste och samlade forskningen säger om demokratistärkande undervisning. Nyligen har Skolverket och Forum för levande historia också tagit fram Demokratistegen som är en modell för att stärka och utveckla skolors och folkhögskolors arbete med demokrati och mänskliga rättigheter.

Medverkande: Stephanie Plenty (Skolverket), Pontus Wallin (Skolforskningsinstitutet), Hugo Wester (Skolverket)


Vad skulle hända om pojkar ansträngde sig mer i skolan? Om könsskillnader i avgångsbetyg från grundskolan

Torsdag 21 mars kl. 15:30-16:15 med Institutet för Framtidsstudier

Digitalt lärarprogram, kostnadsfritt men anmälan behövs

Hur skiljer sig pojkar och flickor när det gäller beteenden och attityder som är positiva och negativa för lärande? Hur mycket anstränger sig elever i skolan och vad gör de på fritiden som kan ha betydelse för lärandet, till exempel hur mycket de läser? På fritiden spenderar pojkar betydande tid på att spela datorspel under vanliga skoldagar. Hur hänger det ihop med betygen och kan något av könsskillnaderna i betyg hänföras till att pojkar spelar betydligt mer än flickor? Hur ska det i så fall förstås?

Frida Rudolphi förklarar hur mycket av könsskillnaderna i avgångsbetyget från grundskolan som kan hänföras till pojkars och flickors beteenden och attityder, både när det gäller skolan och vad de gör på fritiden. Självklart får du ställa frågor!


Tidigare lärarprogram

En del av våra tidigare lärarprogram finns att se i efterhand. Vi har samlat dessa på en sida. Där finns också material som relaterar till ämnet, det kan till exempel vara presentationer, relaterade länkar eller diskussionsfrågor.

Nyhetsbrev för lärare

Få koll på program för lärare och för skolklasser genom att skriva upp dig på listan för vårt nyhetsbrev. Då är du först med att få reda på nya aktiviteter. Vi skickar ut nyhetsbrev några gånger per termin.