Beskrivning
Genom historien har människor kommunicerat med varandra på många olika sätt, från kroppsliga uttryck och talat språk till kommunikation genom symboler och bilder. I följande programpunkt utforskar vi alternativa kommunikationsvägar och användning av bildstöd för att förmedla information. Vi kommer tillsammans undersöka olika kommunikationsmetoder och hur de kan användas för att hjälpa barn att berätta om deras upplevelser. Eleverna får även prova på att skapa egna kommunikationsbilder och vi kommer att prata mer om bildspråkets möjligheter och begränsningar.
I samband med elevernas besök får de även möjlighet att medverka i en vetenskaplig studie om barns förståelse av bilder som kommunikationsmedel. Forskningen ingår i projektet ”Barnförhör med bildstöd – för barn i behov av kommunikativt stöd” som finansieras av Brottsofferfonden. För mer information om forskningsprojektet, se https://www.gu.se/forskning/barnforhor-med-bildstod-for-barn-i-behov-av-kommunikativt-stod
Deltagandet i forskningsstudien är helt frivilligt. Barnen kan medverka på aktiviteten utan att delta i forskning. Forskarna kommer ta kontakt med ansvarig lärare för mer information om studien innan barnens besök.
Medverkande
Mikaela Magnusson, Universitetslektor, Sara Landström, Professor, Linnea Koponen, Doktorand, och Ebba Magnusson, biträdande forskare. Psykologiska institutionen, Göteborgs Universitet
Övrigt
Denna aktivitet tar upp till 40 elever per tillfälle
Vidare information skickas innan genomförandet
Rullstolsanpassat
Ämnen
Bild
Samhällskunskap
Ämnesövergripande
Målgrupp
Skolår 4-6
Nyckelord
Rita / skriva
Samtala & fråga
Skapa / testa
Undersöka / upptäcka
Visa / presentera
Platser
Göteborgs universitet, Psykologen
Haraldsgatan 1, 413 14 Göteborg.