DIGITALT: Havsmonster

Lär dig mer om havets odjur.

Läs mer

DIGITALT

08:30 - 09:30, mån. 15 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, tis. 16 apr.

DIGITALT

10:00 - 11:00, tis. 16 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, ons. 17 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, tor. 18 apr.

DIGITALT

10:00 - 11:00, tor. 18 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, fre. 19 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, tis. 23 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, ons. 24 apr.

DIGITALT

10:00 - 11:00, ons. 24 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, tor. 25 apr.

DIGITALT

08:30 - 09:30, fre. 26 apr.

DIGITALT

10:00 - 11:00, fre. 26 apr.

Avgift

Beskrivning

Syftet med den här lektionen är att ta hjälp av häftiga varelser, mytologiska och verkliga, för att diskutera flera områden som ingår i läroplanen. Målet med lektionen är att skapa ett intresse som eleverna sedan kan arbeta vidare med i klassrummet.

Denna lektion är anpassad för elever i lågstadieåldern samt förskoleklass. Den kan även anpassas för att användas av något äldre elever inom grundsärskolan.

Att diskutera skönlitteratur, myter och konst som handlar om människa och natur är ett centralt innehåll för naturvetenskapliga ämnen i lågstadiet, och att kunna samtala om dessa är ett krav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3. Vidare så lyfts även berättelser inom såväl det gamla testamentet som asatron i lektionen. Sådana berättelser är ett centralt innehåll i samhällsorienterade ämnen för samma åldersgrupper, och gör lektionen relevant även ur detta perspektiv.

Lektionen kommer att inkludera ett quiz i Mentimeter. För att fullt ut kunna delta på lektionen behöver eleverna därför ha tillgång till mobil eller surfplatta att göra quizet på. Det går självklart bra att göra quizet i par eller i små grupper.

Medverkande

Johannes Olsson, Museipedagog, Maritiman

Övrigt

DIGITALT
Denna aktivitet tar upp till 30 elever per tillfälle

Ämnen

Biologi

Religionskunskap

Målgrupp

Skolår F-3

Nyckelord

Quiz

Samtala & fråga

Platser


DIGITALT

Eget klassrum eller annan egen lokal